“Godt du kunne komme. Var det svært at slippe afsted?”
Ordene er Camillas. Hun sidder med resten af teamet ved det store ovale bord i personalerummet. Det er mandag, og du er for en gangs skyld en smule sent på den til jeres teammøde.
“Jeg havde lige lidt udfordringer med de to elever, der skulle feje”, siger du, mens du trækker en stol ud og sætter dig.
Camilla tager ordet igen:
“Nå, måske skulle vi lige få det praktiske på plads. Det er Murats tur til at være ordstyrer, men hvem vil gerne lave et referat fra dagens møde?”.
Stilheden er slående.
Ingen ønsker tydeligvis at tage referat. Urets sagte tikken er for et øjeblik den eneste lyd, der høres i lokalet.
“Nå, men så må jeg vel gøre det. Igen” brummer Camilla irriteret, efter hvad der føles som flere minutter.
“Første punkt på vores dagsorden handler om elevernes opførsel.”
Din kollega Rasmus, der har klassen i historie, markerer som den første.
“Jeg oplever ofte, at især en gruppe af drengene er meget urolige og har svært ved at gå i gang med de opgaver, jeg har til klassen”.
Rundt om bordet nikker flere af dine kollegaer.
“Jeg oplever ikke problemer med drengene, men jeg har svært ved at få gruppen af piger omkring Fiona til at deltage, når jeg stiller klassen spørgsmål”.
Siger Murat efter en kort pause. Camilla ser forundret ud.
“Fiona er da en af de mest flittige og deltagende elever i mine timer” siger hun forbavset.
Selv kan du ikke helt genkende de historier, som kollegerne fortæller.
I har tydeligvis et forskelligt syn på hvilke af eleverne, der deltager, hvilke elever, der er urolige og hvilke elever, der har lader til at trives i jeres timer.
Måske ville det hjælpe jer, hvis I går systematisk til værks og danner jer et overblik over relationerne mellem hver af jer og eleverne? Her finder vi en del af forklaringen på, hvorfor eleverne opfører sig forskelligt over for jer lærere.
Prøv at se i din indbakke. Der skulle meget gerne være kommet en mail, hvor du finder vores guide til netop at arbejde systematisk med relationerne til hver elev i klassen.
p.s. husk nu, at mailen måske ikke ender i din primære indbakke.