Om os

Historien om Verdens bedste danske skole

“Nogen må tale den danske grundskole op!”
Verdens Bedste Danske Skole blev stiftet i 2013 i kølvandet på skolereformen og lov 409. Dengang, hvor skolesystemet skulle reformeres og lærernes arbejdstid ændres. Især det sidste førte til en ofte ophedet og til tider hård debat i medierne. Men også på arbejdspladser i hele landet og hjemme ved spisebordene. Stort set alle i Danmark kender nemlig en med tilknytning til den danske folkeskole. 

Der var her, at vi så hinanden i øjnene og tænkte: Nogen må tale den danske grundskole op!

For de danske skoler præsterer i verdensklasse, det viser internationale undersøgelser gang på gang. Men det var ikke budskabet i medierne i 2013.

Derfor stiftede vi Verdens bedste danske skole med et ønske om at ændre den negative diskurs om den danske grundskole. Hvis ikke skolenørder som os skulle tage den kamp op, hvem skulle så?

Foredraget ‘Verdens bedste danske skole’ var startskuddet
Ud fra forskning og internationale undersøgelser om den danske grundskole sammensatte vi vores første foredrag ’Verdens bedste danske skole’, som var startskuddet til en lang række foredrag, kurser og workshops, til lærere, pædagoger og ledere inden for den danske grundskole.
I 2018 udviklede vi kompetencehjulet, som er kernen i vores mest populære oplæg og også grundstammen i vores bog ’verdens bedste lærer’.

Heldigvis er omverdenen også opmærksomme på, at vi i DK og Norden kan noget helt særligt, når det gælder uddannelse af børn og unge. Derfor bliver vi inviteret til at tale ved konferencer i udlandet, afholde online foredrag for udenlandske skoleledere, arrangere skolebesøg på danske skoler samt besøge skoler i mange forskellige lande. I 2019 holdt vi en Ted-talk om Verdens bedste nordiske skoler. 

Digitaliseringen fylder mere
De seneste par år, er digitaliseringen kommet til at fylde mere og mere i vores hverdag og bliver et stadigt større element i vores samfund. I den forbindelse har vores virksomhed også bevæget sig hen imod at blive mere digital. I 2019 lancerede vi vores første online kurser og har siden da tilbudt alle vores produkter online.


Vores arbejde rækker også udover Danmarks grænser. Læs mere om hvor hvilke lande vi ellers har besøgt nedenfor.

Lær os bedre at kende

Bag Verdens bedste danske skole står tre skolenørder

Casper Rongsted

Casper Rongsted har i mere end 25 år har beskæftiget sig professionelt med undervisning, læring og motivation. De seneste 15 år som skolekonsulent.

Han er uddannet lærer og arbejder med lærere, pædagoger og skoleledere på folkeskoler, friskoler, efterskoler, VUC og gymnasier. 

Casper tager altid udgangspunkt i konkrete metoder, der bygger på forskning og videnskab. Han har en bred indsigt i læring, dannelse og motivation. Denne indsigt har han hentet ude i virkeligheden, både som lærer på folkeskoler i København og i sine mange år som specialskolelærer.

Han er forfatter til en lang række artikler om undervisning, og Casper har sammen med Kasper Myding skrevet bogen “Verdens bedste lærer.” 

Desuden har han lavet en lang række online foredrag og forløb med tekster, podcasts og videoer.

Anders Peter Nielsen

Anders Peter er det man vist bedst kan beskrive som undervisnings- og skolenørd. Som uddannet lærer har han en mange år interesseret sig for og blandet sig i debatten om skole og undervisning. Målet har bl.a. været at se på, hvordan vi med udgangspunkt i fx den nyeste forskning på området sikrer den bedst mulige undervisning og skolegang for eleverne. 

Ved siden af sin lærergerning arbejdede Anders Peter i mange år med at udvikle digitale undervisningsmaterialer. Han har været med fra starten af den digitale revolution af/det digitale indtog i undervisningen med over ti år som en del af Clio. 

Arbejdet med at udvikle undervisningsmaterialer har ført ham land og rige rundt, men også bragt ham til udlandet, hvor han har holdt flere oplæg om, hvordan vi i Danmark greb undervisning an med inddragelse af digitale lære- og hjælpemidler.

Ud over at udvikle digitale læremidler har Anders Peter også bidraget til udgivelser om læring, arbejdet med udvikling af fysiske læringsmiljøer og senest kunne han ses på skærmen som en del af Alineas Sofaskolen, da de danske skoler lukkede ned.

Kasper Myding

Kasper Myding har mange års erfaring som både lærer og viceleder i grundskolen. Derudover har han en kandidat i læring og forandringsprocesser. 

Kasper har i en række år arbejdet som skolekonsulent, hvor han har afholdt talrige foredrag samt både kortere og længevarende kompetenceudviklingsforløb i ind- og udland. Han laver også sparringsforløb med skoleledere.

Kasper brænder for alt, hvad der har med læring at gøre, og han er særligt optaget af at skabe bæredygtige forandringer. Læring er altid afhængig den kontekst, den finder sted i. Derfor har Kasper altid fokus på at skabe en meget tydelig kobling mellem teori, forskning og den hverdagspraksis læringen skal forankres i.

Kasper er medforfatter til bogen “Verdens bedste lærer.” 

Han har også skrevet og sammensat en lang række online foredrag og forløb.

Vi er ikke alene om det. Her er dem, der bidrager bag tæppet

Kasper Hjorth I Verdens bedste danske skole

Kasper Maxmiling Hjorth

Kasper Hjorth er uddannet medieøkonom med speciale i digitalt design og har arbejdet med brand building og visuel identitet i mere end 20 år. Han har gennem årene hjulpet en række tech start-ups på benene.

Kasper er far til to børn i den skolepligtige alder og en dag faldt han i snak med Casper Rongsted, som havde børn på samme skole som Kaspers. Deres samtale handlede om digitaliseringen af det Kompetencehjul, som Casper havde været med til at udvikle. Den idé kunne Kasper godt sig selv i.

Derfor gik han i 2019 ind som medejer af Verdens bedste danske skole. Siden har han været i fuld gang med arbejdet med at designe og få udviklet en digitale platform, hvor Kompetencehjulet kan anvendes til en analyse af lærere og pædagogers kompetencer. Og hvor de kan finde inspiration, til at blive endnu bedre til deres fag.

Frederik Schunk

Frederik Schunk

Frederik Schunck er softwareudvikler og IT-konsulent. Han har beskæftiget sig med computere og programmer professionelt i seks år. Men interessen for området har fulgt ham siden barndommen. Inden for det seneste år har han sammen med Verdens bedste danske skole og et mindre hold studerende udviklet sit første projekt fra bunden: NordicSchools.app.

Han er uddannet fra IT-Universitet i København med en Bachelor i softwareudvikling. Frederik planlægger at fortsætte sine studier i form af en kandidatudadanelse mens han arbejder med Verdens bedste danske skole.

Oliver Damsbjerg

Oliver Damsbjerg er softwareudvikler og IT-konsulent.
Han har siden starten af gymnasiet brændt for programmering. I starten lærte han sig selv at programmere gennem små projekter. Men i dag er han ved at læse softwareudvikling på IT-Universitet.

En uddannelser, der efter planen skal færdiggøres med en kandidat i datalogi. Sideløbende med hans arbejder med Verdens bedste danske skole.