Fremtidens skole

Skolen er et produkt af fortiden, men vi skal (ud)danne eleverne til fremtiden.

Vi aner ikke, hvad fremtiden byder på for vores børn og unge.
Men der er nogle kompetencer, som de helt sikkert skal have. Men hvilke, og hvordan skal vi (ud)danne eleverne til fremtiden?
Og hvordan skal lærere, pædagoger og skoleledelse arbejde i fremtidens skole?

Indholdet i Fremtidens skole

Farvel til gætterierne om fremtiden

Der er gået sport i at byde på, hvad vores skoleelever skal kunne i fremtiden. Debatten raser, og mange har holdninger til, hvordan skolerne og deres medarbejdere skal gøre eleverne klar til fremtiden. Har du eksempelvis ikke flere gange hørt ordene “det skal på skoleskemaet” i forbindelse med samfundsmæssige udfordringer?

Tiden under coronanedlukningerne har givet os nye erfaringer, men hvordan får vi dem i spil i fremtidens skole?

I vores oplæg er vi optagede af, at man bruger fakta, forskning og de ansattes viden fra hverdagen i debatten om – og i planlægningen af – fremtidens skole i stedet for alle gætterierne. 

Vi synes, at man skal vide, hvad der går godt og mindre godt nu, så man kan bygge fremtiden på dette. Derfor trækker vi på viden fra ungdomsforskere og to af de vigtigste, internationale undersøgelser om det daglige arbejde på skolerne (ICCS og ICILS). Vi tilsætter filosoffen K.E. Løgstrup og bruger endvidere eksempler fra jeres hverdag.

Forhåbentlig bliver vi så klogere på, hvordan vi skal (ud)danne eleverne til fremtiden.

Emneområder i foredraget:

Ensomhed – Den stiger desværre blandt børn og unge. Hvorfor gør den det, og hvordan løser vi det?

Relationer – Det er fællesskabet, der skal få eleverne ud af ensomheden – og vi voksne skal danne de fællesskaber for eleverne.

IT-kompetencer – Hvorfor er vores lærere, pædagoger og elever verdens bedste til IT? Hvad gør vi godt, og hvad kan vi gøre endnu bedre?

Demokratiske medborgere – Hvorfor er vores lærere og pædagoger de dygtigste i verden (igen) til at danne vores elevers demokratiske sindelag? Hvad gør vi rigtigt, og hvad skal vi gøre mere af?

Det får I med

Fakta fra undersøgelser om elever, pædagogers og læreres demokratiske dannelse og deres IT-kompetencer.

→ Indblik i, hvorfor vi præsterer i verdensklasse på vores skoler.

Mulighed for at udveksle viden om, hvad der virker i den daglige undervisning, som vi kan trække på i fremtidens skole.

Formater

Foredrag/forløb

“Fremtidens skole” er lavet som et kortere levende, faktuelt og ikke mindst underholdende foredrag med involvering undervejs. Tidsmæssigt er rammen 45 minutter, men kan sagtens udvides med en workshop, hvor vi faciliterer diskussioner omkring, hvordan I som skole bliver klar til fremtiden. 

Online/fysisk fremmøde

Online foredrag eller webinar, hvor vi sender live til skolen fra vores kontor. Dette kan ligeledes udvides med en online workshop med breakout rooms, eller faciliteres, så I selv kan arbejde videre med foredragets emneområder på efterfølgende møder.

Ønsker du at høre mere om Fremtidens skole?

Skriv til os på info@verdensbedstedanskeskole.dk, så vender vi tilbage til jer hurtigst muligt.

Hvis I er yderligere interesseret, kan I lytte til Casper Rongsteds deltagelse i P1 programmet “Fremtiden på P1”, hvor han sammen med fremtidsforsker Marianne Levinsen diskuterer, hvordan fremtidens skole og læring ser ud.

I kan lytte til afsnittet her:

“Pssst! I får to gratis bøger med!”

Ved bestilling af oplægget eller forløb medfølger to eksemplarer af bogen “Verdens bedste lærer”, som vi har skrevet med udgangspunkt i kompetencer, som vi mener kendetegner en god underviser.