Skolelærers erfaringer med Nordic Schools

“Nogle gange sidder vi jo og river os selv i håret.” Sådan lyder frustrationerne af og til for skolelærer og læsevejleder på Rungsted Skole, Mette Bjerg, når mulighederne for at løse udfordringer med en elev lander i en blindgyde. Det seneste år har Mette Bjerg fået en add-on i sin vejlederrolle. Hun skal sammen med sine andre vejlederkolleger skabe rum …

Skolelederes erfaringer med platformen Nordic Schools

Af Kasper Myding, 2024 På Rungsted Skole har Skoleleder Ulla Wiese Christensen og viceskoleleder Karen Lagermann haft et mål om, at det skal være naturligt for deres lærere og pædagoger at diskutere didaktik og gøre diskussionen til en nødvendighed på dagsordenen på teammøderne. For at sætte ild til udviklingen har de bl.a. implementeret vores platform Nordic Schools.app. “Nordic Schools.app – …

Hvad kræver det at skabe selvstyrende teams?

Af Kasper Myding, 2023 Ved denne tid på året kan der være en god grund til, at døren til ledelsens kontor oftere er lukket, end den plejer at være. Fagfordelingen er nemlig i fuld gang! Og jeg skulle hilse at sige, at det er lidt af et puslespil, der skal lægges. Ambitionen for mange ledelser er at skabe et fundament …

5 konkrete anbefalinger til at forankre co-teaching i praksis

Af Kasper Myding, 2023 De seneste skoleår har der været stor opmærksomhed omkring co-teaching. Både i den offentlige debat, på de sociale medier og ude på skolerne rundt om i landet har det været let at spore begejstringen for, hvordan man kan udnytte potentialet i at være to professionelle i klassen.  Gennem de sidste par skoleår er det dog også …

Hvad er god skoleledelse?

Af Kasper Myding, 2023. Skoleledelse er en kompleks størrelse, som består af mange forskelligartede opgaver og ansvarsområder. Strategisk ledelse, faglig/pædagogisk ledelse, budgetstyring, personaleledelse, talrige administrative opgaver, elevsager og sådan kunne listen fortsætte længe endnu… Gennem vores samarbejde med ledelser rundt om i landet, har vi gennem de seneste mange år også erfaret, hvor forskelligt disse opgaver og roller er fordelt. …

Co-teaching. Hvorfor nu det?

Af: Kasper Myding, 2022 Størstedelen af landets skoler har valgt at forkorte skoledagen for i stedet at prioritere at have to voksne i dele af undervisningen for fx at arbejde med co-teaching. Det kan vi godt forstå. Men giver to voksne automatisk bedre undervisning, mere læring og bedre trivsel? Måske. Jeg vil dog vove den påstand, at co-teaching kan bidrage …

Nytårsquiz 2022

Så gik det endnu et år med madpakker, skolegang, kollegaer og andet godt. Det skal fejres – bl.a. med en nytårsquiz! Derfor har vi lavet denne lille quiz med spørgsmål om skolen, vores lille virksomhed mm. Måske vil du prøve den? Bare rolig. Den er ikke vildt omfattende. Den består kun af 10 spørgsmål, der omhandler begivenheder i og omkring …

Farvel til belæringskonsulenterne

Af Casper Rongsted, 2021

Skolelærere og skolepædagoger er en overset ressource, når vi taler om skoleudvikling. Derfor siger vi farvel til belæringskonsulenter.

Ikke mere projektitis – bare god undervisning

Af Kasper Myding, 2021

Projektitis er en lumsk skolesygdom, der er blevet mere og mere udbredt. Den viser sig blandt andet ved en overdreven trang til at iværksætte nye udviklingsprojekter. Også selvom de ikke nødvendigvis forankres i skolens værdigrundlag og hverdagspraksis.

Skab din egen kompetenceudvikling

Af Anders Peter Nielsen, 2021.

Kom med Anders Peter til pædagogisk weekend på Friskolen Skallerup, hvor lærerne testede vores nye digitale platform.