Er din tillidsrepræsentant klar til fremtiden?

Af Casper Rongsted, 2020 Lærere er nysgerrige mennesker, som gerne vil være dygtigere og klogere. Og skolerne vil gerne lave god og meningsfuld kompetenceudvikling. Det sker bare ikke hver gang. Desværre. Her skal en tillidsrepræsentant være mere aktiv, så beslutningerne ikke træffes hen over hovederne på lærerne. Jeg har været på mange kurser i mine ti år som lærer. Mange …

Er du klar til online kompetenceudvikling?

Af Anders Peter Nielsen, 2020 Vi har i mange år været vant til, at kompetenceudvikling foregår fysisk enten på skolen eller på et kursuscenter. Men 2020 vil blive husket som året, hvor vi måtte tænke skole- og kompetenceudvikling anderledes.  Da skolerne lukkede ned så vi, hvor omstillingsparate skoler over hele landet var til at gå online med al deres undervisning …

Giver jeres teamsamarbejde mening?

Af Kasper Myding, 2020 Teamsamarbejdet må ikke blive et mål i sig selv. Det er oplevelsen af samarbejdet og udbyttet af det, der er centralt. Vi må altså forholde os aktivt og kritisk til, hvordan vi iscenesætter det i praksis, så det opleves effektivt og meningsfuldt.  Samarbejdet mellem de professionelle i skolen er centralt for at lykkes med skolens kerneopgave. …

At skabe de gode relationer

 ’Jeg lærer mere, hvis der er en god stemning i klassen.’ Af Anders Peter Nielsen, 2020 Mere eller mindre sådan svarede ni ud af ti udskolingselever i Roskilde kommune, da kommunen lavede en undersøgelse om elevernes trivsel på skolerne. Og du kan sikkert nikke genkende til udsagnet. For er det ikke også tilfældet for os voksne, hvis vi er på …

3 TIPS TIL FJERNUNDERVISNING

Af: Casper Rongsted, 2020 Undervisning med digitale materialer er ikke nyt, men det er den nuværende situation. Lærere og undervisere i hele landet står med en svær og spændende opgave. På siden her giver vi dig 3 tips til, hvordan Kompetencehjulet og dets kategorier kan bruges som inspiration til at løse nogle af de udfordringer, som du står med når …

ALLE BØRN HAR RET TIL SKOLEGANG!

Derfor arbejder vi sammen med Maren Elise Skjerlie Gilling, der driver organisationen 5skoler. Dem skal vi hjælpe ift. at klæde deres undervisere bedst muligt på ift. deres arbejde med de flygtningebørn, som de underviser nede i Tyrkiet. Klasselokalerne er intermistiske, men de gør deres bedste. Som Maren siger – de bygger skoler til børn, der ikke har en. Og det …