Kompetencehjulet – et farvel til belæringskonsulenterne

Vores skolelærere og skolepædagoger er den mest oversete ressource, når vi taler om skoleudvikling. Det skal vi have lavet om på!

Vores drøm er, at skolernes kompetenceudvikling i langt højere grad får medarbejdernes viden frem i lyset. På den måde vil skolernes udvikling tage udgangspunkt i dem, der skal lave den. 

Derfor har vi udviklet Kompetencehjulet!

Hvad er I gode til på din skole?

Udgangspunktet for samtalen om kerneopgaven er medarbejdernes viden og erfaringer fra praksis.

Derfor laver vi tit et lille regnestykke, når vi er ude på en skole. 

Regnestykket er simpelt: medarbejdernes erfaring (i år) som henholdsvis lærere eller pædagoger lagt sammen.

Hvordan ser regnestykket ud hos jer?

Vores gæt er, at tallet er højt.

For blandt medarbejderne på din skole sidder rigtig mange med en viden, som deres kollegaer kan få gavn af. 

Sæt videndelingen i system
Kompetencehjulet er et godt værktøj at tage udgangspunkt i, når I skal dele den viden. 

Der er fx sikkert en lærer eller to, der er rigtigt gode til at starte og slutte deres timer stærkt (kategori 5 i Kompetencehjulet). Her er det jo så oplagt, at eksperten deler ud af siden viden til dem, der måtte ønske det. 

Det er nemlig vigtigt, at I husker at bruge de kompetencer, som I har i huset. 

Selvfølgelig skal der løbende tilføres ny viden.

Det kan være enkelte medarbejdere, der skal afsted på kurser, eller det kan være konsulenter udefra. Men sådanne konsulenters viden og erfaringer kan jo ikke altid overføres direkte til jeres virkelighed.

Og det siger vi, der jo selv er netop konsulenter.

Hvad vil medarbejderne selv gerne være endnu bedre til?
Derfor er det vigtigt for os, at Kompetencehjulet bruges til at skabe fokus på de områder, som medarbejderne gerne vil arbejde mere med. For ingen kan lide at få at vide, hvad de skal blive bedre til, hvis de ikke føler, at det er nødvendigt.

Vi oplever også mange lærere og pædagoger, der frygter det, som Kasper Myding kalder projektitis, hvor modeluner dikterer, hvad der skal arbejdes med på skolen. 

Deres skuldre sænker sig, når de oplever, hvordan arbejdet Kompetencehjulet er med til at afgøre, om der skal fokuseres på relationer, evaluerings- og feedbackkultur eller noget tredje i den kommende tid.

Tager det lang tid?
Det tager fx kun 5 minutter for den enkelte medarbejder at vurdere sine egne styrker og finde de steder, hvor hen gerne vil forbedre sig.

Hvis du er nysgerrig og vil vide mere, om hvordan I kan arbejdet med Kompetencehjulet. Eller du vil høre mere, om hvordan andre skoler har brugt det, så klik på knappen herunder og bliv klogere.